Cambodja

2 juni 2011 - Phnom Penh, Cambodja

Cambodja:

Na nog een paar dagen op koh pangnang doorgebracht te hebben ben ik met de slaaptrein terug naar bangkok gegaan. Ik kwam sochtends rond 6uur aan en  moest voor die dag naar een ander land. Mijn visum verliep op de 23e en dat was het dus vandaag. Na lang te hebben getwijfeld of ik nou naar indonesie, birma, terug naar laos of naar cambodia wilde gaan heb ik mijn conclusie getrokken in de trein naar Bangkok. Ik reisde met 3 Amerikanen die een lonely planet bij zich hadden. (een lonley planet wordt door veel reizigers beschouwd als reisbijbel en is dan ook voor elk land en elk reisgebied (in dit geval zuid oost azie) verkrijgbaar met allerlij nuttige informatie per stad en land)

buiten dat was een vliegticket naar indonesie vrij duur en is het land zo inmens groot dat dat misschien wat meer tijd zou moeten verdienen dan een paar weken.

Aangezien mn visum die dag verliep had ik mezelf een beetje in een slechte positie gezet omdat ik normaal de goedkoopste bus probeer te nemen en er was al gewaarschuwd voor afzetterij aan de grens (lonely planet).

Als je een paar dagen hebt voor je visum verloopt dan kan je bijvoorbeeld nog een dag later gaan of gewoon voor de grens wachten en een beetje bluffen bijvoorbeeld.

Maargoed, dat zat er helaas niet in en nam ik voor de zekerheid een volledig georganiseerde tour naar Siem reap (een van de grotere steden in Cambodia waar de Anchor wat is (google dat maar)).

Cambodja heeft visum on arrival en zou 20 dollar moeten kosten, dus met dat idee stapte ik in de bus naar de grens, maar daar eenmaal aangekomen ging de tour operator of hoe je het ook noemt daar naar een restaurant waar ze onze visa daar zouden regelen zodat we niet te lang in de rij zouden hoeven te staan: 40 dollar alsjeblieft..

-eeh nee dank u wel,

als u dat niet doet dan mist u waarschijnlijk uw bus aan de andere kant van de grens..

-en als ik daar zelf heenloop en een visum haal?

dan moet u waarschijnlijk 5 uur wachten en kan het visum kantoor al dicht zijn..

ze hadden het dus perfect uitgepland voor zichzelf en aangezien ik dus die dag het land uit moest of 12,5 Euro per dag zou moeten betalen plus een gasthouse en mij dat niet zo rendabel met veel tegenzin kon ik dus 20 dollar in zijn zak steken.

Er was een jongen die dat niet accepteerde en wel op eigen houtje de grens over ging en toen we met visa en al voor het grenshokje stonden stond hij voor ons in de rij.

Goed waardeloos dus maar wel in cambodja:)

Vanaf de grens was alles anders:

Het landschap was net als Nederland, plat en overal grasland.

Cambodianen zijn veel vriendelijker dan de gemiddelde thai, al ben iker nog niet over uit of ze zo blij zijn omdat ze zoveel geld verdienen aan ons hoewel thailand precies het zelfde doet of dat ze gewoon van nature vrolijker zijn ondanks de verschrikkelijke geschiedenis met onder andee de kmer rouge (rode kmer).

Ze hebben het meest onlogische geld systeem waar ik ooit van heb gehoord: uit de bankautomaten komen amerikaanse dollars en als je bijvoorbleeld 50 ct moet betalen dan krijg je 2000 riem terug (4000 riem is 1 dollar ongeveer)

dus na een dag loop je met 10 verschillende briefjes te tobben en dan kan je ook nog met thaise bahts betalen waarvan ik nog wat van over had maar het maakt je wel een hoofdreken genie en op sommige momenten mis je pim dan wel met zn geweldige rekenmachine ketting!

Goed, dus aangekomen in Siem reap en daar moet je natuurijk naar de tempels! hoppa 20 dollars dubieuze entree en op naar de inmense tempels.

Het is het grootste tempel complex ter wereld en ze zijn dan ook volop bezig met de reconstructie van sommige gedeelten.

Uiteraard ook weer volop kinderen die je vanalles proberen te verkopen.

Toen ik in cambodja aankwam was ik aangenaam verrast over hoe vriendelijk de mensen waren en als ik een tuk tuk tegenkwam zei ik steeds no thanks maar als je tegen de eerste no thanks zegt dan zegt de 2e chauffeur net als de 1e tuk tuk sir? no thanks. want to smoke sir? no thanks. want a lady sir? no thanks

en zo gaat het maar door en door dus ik heb een wit shirt gekocht en de dag erop heb ik geschreven, "no tuk-tuk please". dat bleek uitstekend te werken en ik kreeg alleen maar positive glimlachen.

Siem reap is trouwens wel de meest touristische plek in Cambodia door de anchor wat en das ook te zien door de tientallen bussen vol met chinesen (of japanners of zuid koreanen of taiwanesen) die alleen maar door hun camera kijken en geen idee hebben waar ze zijn of zijn geweest: bus direct naar de tempels en dan direct terug naar het vliegveld om naar een andere attractie te gaan.

in de stad zelf was ook nogal wat westerse invloed en zo kan je er zonder al te veel moeite pizza, spagetti en hamburgers kopen.

wat wel grappis is is dat er nog steeds wel wat franse invloed is. zo hete scholen nog steeds ecole en is er de gendarmarie.

Snachts zijn er ook kinderen maar die zijn wat minder vriendelijk want ik heb nachten gehad waar ik met aan beide armen en benen kindere had hangen die me probeerden te beroven van mn geld en zojuist gekochte tshirt (wat ze uiteraard niet gelukt is)

wat dat betreft is er nog wel wat meer armoede en teveel corruptie om de kindere te helpen blijkbaar.

De dag erna heb ik een poging gewaagd om het grootste meer van zuid oost azie te bereiken, na een tuk tuk gevonden te hebben die zei dat hij ons rond het meer zou brengen, rond zou rijden en terug zou brengen. Het liep een klein beetje anders en na een korte rit zette hij ons af bij een haventje waar je voor 15 dollar een boottocht naar het meer kon nemen. de tuktuks waren niet bevoegd om over de weg te rijden en moesten ons hier afzetten.

(met ons bedoel ik mij en een fransoos waarmee ik een paardagen mee heb opgetrokken).

na dit grootse succes bedacht ik me dat we maar gewoon verder moesten gaan en de volgende dag ben ik naar sihnoukville gereisd.

Sihanoukville is een kustplaats in het zuiden van Cambodja (de enige windrichting waar zee is) en staat eigelijk nergens om bekend maar ik wilde gewoon graag naar de zee. Het is een vrij groot kust gebied verdeeld in vele stukken strand met rotpartijen die de stranden verdelen.
sommige stukken strand zijn vervallen en verlaten (maar worden nog wel gerunt door strandtenten waar niemand komt) en sommige stukken zijn ontzettend gezellig en druk..
Ik heb een hostel gevonden waarbij ik meteen verkocht was: groot zwembad met hot tub en bedden voor 2 dollar!
Het leek een perfecte plaats en heeft zoveel potentie, maar op een een of andere manier hebben ze de enige 4 westerse new kids figuren gevonden in heel zuid oost azie en die er aan het werk gezet (heel veel barren e.d. laten westerlingen in hun tent werken omdat dat waarschijnlijk meer westerlingen trekt) en die maakte de sfeer zo waardeloos dat ik na 2 nachten klaar was met het hostel en een ticket heb geboekt naar Koh rong.

Na een bootrit van 3 uur kwam ik aan op koh rong en baalde ontzettend dat ik niet direct de boot hiernaartoe had genomen..
Het hele dorp bestaat uit een 30 tal inboorlingen en 3 resorts..
Degene waarnaar ik ging was monkey island en was geweldig: lege stranden met palmbomen, hele mooie hutten van bamboe en alleen wat zandpaden!
Een groep van 20 man bleek er al meer dan een week te zitten en de sfeer was geweldig!
volleyballen en biertjes drinken in de zee en ik hoorde dat ze een harpoen hadden dus ik heb een hele dag rond gesnorkeld opzoek naar schietbare vissen die op maat waren en na veel getob (harpoen opnieuw spannen, lekkende duikbril en een liter water in geslikt heb ik 2 roggen geharpoeneerd en opgegeten natuurlijk!
Verder heb ik vooral veel uitgerust en lekker gezond en wat gelezen.
na een dag of 3 ben ik weer terug gegaan en heb vanuit sihanoukville direct de bus genomen naar phnom phen. De hoofdstad van Cambodia en vanuit hier moet ik gaan beslissen wat ik ga doen:
- terug naar Thailand
- terug naar laos
- naar vietnam
- naar Birma (myanmar)

als iemand suggesties heeft: ik houd me aanbevolen.

1. Toine:
    2 juni 2011
    Hoi Bas, heerlijk om weer even wat van je te horen. Lekker uitgebreid verhaal. Ben benieuwd in welke richting de wind je verder blaast. Briljant dat T-shirt! Kus Pappa
  2. Victor:
    5 juni 2011