harooow!

harroow met Bas!

Ik zal Victor eindelijk is aflossen aangezien ik nog helemaal niets heb geschreven. We zijn nu net in Laos aangekomen en we hebben een bombastische paginavullend visum gekregen! Ik ben er zelfs mee aan het opscheppen op facebook dus als je benieuwd bent kun je daar kijken of gewoon even langskomen natuurlijk.

adres:
norkeokoummane road
Ban Micay, Chanthabouly District
Vientiane, Lao PDR

Maargoed in tegenstelling tot Thailand is Laos nog (als ik het goed heb) behoorlijk communistisch en ben daarom ook benieuwd of er een verschil te zien is tussen thaise mensen en mensen uit Laos. Ik begrijp uiteraard dat dat er zowiezo is maar dat hoef je natuurlijik niet zomaar te kunnen zien aangezien zeker communistische landen nogal eens misleidend zijn in hun voorkomen (in china kun je bijvoorbeeld zonder al te veel moeite in het engels treinkaartjes naar grote steden boeken maar andere regios proberen ze je enigzinds af te houden)

We hebben dus gistermiddag na slechts een dag uitstel een bus genomen vanuit Pai (klein maar supergezellig dorpje in noord thailand waar victor al over geschreven heeft)
Na een hele nacht rijden in een klein busje met heel veel bochten en hobbels (ff op de hollandse zeiktoer heh) zijn we bij de grens gearriveert en hebben de gebruikelijke papieren ingevuld. persoonlijk vond ik dit de minst stressvolle grensovergang die ik ooit gehad heb of die van belgie na dan.. en alle europese landen eigelijk.
Ik weet niet of het komt omdat ik al wat grenzen heb overschreden of gewoon omdat ik zo gaar was van de nachtrit dat ik gewoon vergeten ben om me zenuwachtig te voelen maar het was in ieder geval fijn.

We zitten nu in het kantoor van de tour operator te wachten op de bus naar vangvieng en we worden wat ge entertaint door de computers die waarschijnlijk voor de wachtende reizigers zijn neergezet.

Het enige wat ik eigelijk nog maar over laos kan vertellen is de indruk die ik in de 10 minuten lange rit van de grens naar dit kantoor heb gemaakt en is dus eigelijk niet de moeite waardt.

Het enige wat me wel opviel en daar ben ik wel nieuwschierig naar is de lijst met landen die een gratis visum kunnen krijgen om laos in te gaan:
De lijst bestaat namelijk alleen maar uit omringende landen zoals birma en singapore en rusland (communistische (enigzinds dan)) en china en nog een paar in die trand en... zwitserland! waarom zwitserland! ik snap het niet en het enige wat ik me kan bedenken is dat ze privileges krijgen omdat ze neutraal zijn ofzo? dus dat is de prijsvraag voor vandaag. degene met het meest aannemlijke antwoord krijgt een heus laosaans biertje! ik beloof dat ik die mee zal nemen en hopen dat ie niet onder de druk van de hogere altitudes in het vliegtuig zal bezwijken:D

verder zijn de plannen in laos tot nu toe 2 dingen: biertjes drinken in een rubberband en ze schijnen hier de mooiste waterval ter wereld te hebben. zo mooi dat het water turqoise is en het water niet valt maar vloeit; zo mooi dat dit de oorsprong moet zijn van alle vrouwlijke godinnen die ooit in de wereld uit de duim gezogen zijn (freya, saraswati, enzovoorts.)

dus daar moeten we dan maar heen.

uitgebreide verslagen volgen.

nou doeiii bas

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. nattepisbam:
    ah, bas...
    wat schrijf je toch mooi!
    wtf? zwitserland...
    ik ga het uitzoeken want het biertje klinkt als een goede prijs, mag ik die dan wel opdrinken in je rubberband in de rijn?? ;)
  2. nattepisbam:
    4 mei 2011
    ja! het heeft iets met de koude oorlog te maken en geschiedenis. maaarrrr....
    toen ik de meneer van het visumbureau belde, die zijn dat het gewoon afspraken zijn en dat het niets te maken heeft met waarom. het is gewoon zo... ;)
    maar eigenlijk is mijn antwoord dat Zwitserland medelijden heeft met Loas omdat ze zelf ook altijd de gevolgen ervaren van het fijn dat ze allen een zogenoemde 'Binnenstaat' zijn.

Een binnenstaat, geheel door land omgeven land of ook wel landlocked country is een onafhankelijk land dat volledig door het vasteland van andere landen wordt omgeven en dat geen directe toegang heeft tot de open zee.

en omdat ze elkaar dus zielig vinden steunen ze elkaar. dat vind ik lief.
  3. Han:
    5 mei 2011
    Hallo Bas, volgens mij heeft het met het Zwitserleven gevoel te maken wat jullie krijgen wanneer jullie op die band een biertje drinken :-) Have fun!
  4. Han:
    5 mei 2011
    Oh ja, misschien past die godin er ook nog wel bij op de band om het Zwitserleven gevoel te versterken!
  5. henk:
    6 mei 2011
    ik beweer dat Natasja der wetenswaardigheden gelul is omdat Zwitserland in 1923 een drugs verklaring met laos heeft gesloten zodat alle drugs heen en weer gevlogen kan worden. vanuit Zwitserland werd dit dan door gesmokkeld naar de rest van Europa, want wees is eerlijk wie zou Zwitserland nou verdenken van drugs smokkel. de rest van vrijwel alle communistische landen hebben ook deze privilege omdat daar de drugs vandaan komt. alle pillen van Europa worden gemaakt door kleine communistische arbeiderskindertjes.
  6. Kl-hoezo?:
    8 mei 2011
    Drugssmokkel was dichtbij Pim, maar helaas fout. Niet alleen de Zwitsers hebben gratis toegang, maar ook de Luxemburgers: de landen waar de banken zich bevinden, die geen gegevens hoeven vrij te geven over hun klanten. In Laos verschuilen zich namelijk nog veel oude communistische staatshoofden (bijv. Lenin, Stalin & Mao) die (in tegenstelling tot het volk) schathemelrijk zijn geworden door het communisme. Zelfs zo rijk dat zij voldoende geld hadden om zich al die tijd in leven te houden door het kopen van organen. Zij hebben al dit geld op de banken in Zwitserland en Luxemburg geplaatst om te voorkomen dat dit van hen wordt afgepakt. Zij hebben het communistische Laos gekozen om te gaan wonen, zodat zij zich nog steeds thuis voelen en zich kunnen afzonderen van het ‘Satan-istische’ kapitalisme. Verder worden zij hier met rust gelaten, omdat zij door de mensen in Laos als helden in de strijd voor het communisme worden beschouwd.
    Echter, als deze communistische leiders het land verlaten, worden zij direct opgepakt voor hun misdaden (massamoorden, marteling en uitbuiting). Ook zijn deze stokoude mannen slecht ter been en kunnen niet zelf naar Zwitserland komen. Daarom moeten de Zwitserse bankmedewerkers het geld persoonlijk komen brengen in Laos en daar heeft men doorgaans niet langer dan 15 dagen voor nodig. Omdat het redelijk absurd zou zijn om deze mensen geld te vragen voor hun werk (het met geld bevoorraden van de ‘staatshelden’), heeft Laos dit enkele jaren geleden afgeschaft.
    En los daarvan komt de godin van Laos uit Zwitsersland: Hei-Di.